mandag 3. november 2014

Å trekke om en krakk // Reupholstering furniture

Når man ikke kan gå på jobb blir det lengre mellom mestringsopplevelsene. De som gjør at man blir stolt av seg selv, får påfyll på selvtilliten og gir en følelsen av at alt er mulig å få til. En stor del av jobben som syk er å finne oppgaver som kan gi dette selv. Passelig utfordrende oppgaver med stor mulighet for suksess. Det er i seg selv en stor utfordring, i hvert fall for meg som stadig må minne meg selv på begrensningene mine. Desto større blir mestringsfølelsen når man får til noe man ikke har gjort før, så i dag er jeg rett og slett ganske stolt av meg selv hvis det er lov å si, og det syns jeg det er. Vil du også trekke om en krakk som denne? Jeg er langt fra noen ekspert, men noen tips kan jeg komme med i det minste.

Du trenger
En gammel krakk (min er fra en bruktbutikk på Jaren på Hadeland)
Tang eller liknende til å fjerne gamle stifter
Maling
Pensel
Stoff etter eget ønske (mitt er møbelstoff i ull, kjøpt på Lakshmi på Grønland i Oslo. Det er det samme stoffet som jeg syr puter av)
Stiftepistol
En liten dose stahet (for de stiftene sitter godt altså! Dessuten er hendene mine for liten til å operere en stiftepistol så jeg måtte bruke begge, men jammen gikk det ikke likevel)

Sånn gjør du
Ta av de delene på kortsida av setet som er i tre. De er festet med treplugger og kan være litt vrange å få av dersom det er brukt lim da de ble festet, men bruk noe til å benne dem ut med litt og litt på hver side. Deretter fjerner du det gamle stoffet ved å knipe ut alle stiftene og/eller rive i stoffet. Så maler du krakken i ønsket farge. Følg anvisningen på boksen om når malingen er overmalbar. Jeg har brukt en gammel malingsprøve jeg hadde liggende så alle strøkene på krakken min ble tatt samme dagen. Bruker du oljemaling må den få tørke mye lengre før du tar neste strøk. Det er lettere å male krakken når den er satt sammen så jeg satte på kortsidene før jeg gjorde det, men uten å slå de helt inn på pluggene. Når det er gjort klipper du ut stoffet du har valgt. Jeg la stoffet oppå krakken og klippet litt mer enn jeg trodde jeg trengte når jeg målte etter hvor stiftene i det gamle stoffet var. På den måten hadde jeg mulighet til å feile litt. Så starta jeg med kortsidene, klippet ut rundt trepluggene og stifta langs kanten, men uten å ta helt til enden. Deretter tok jeg langsidene også bretta jeg inn hjørnene til slutt og stifta der. Så klippa jeg av det stoffet som var overflødig og satte på trebitene på kortsidene igjen. Fiks ferdig, og for en mestringsfølelse det ga! Håper det blir like vellykka for dere som velger å prøve, og si gjerne fra om dere gjør det, for da vil jeg se!

Lina

English recap
I've reupholstered my first piece of furniture, and it was so much fun! I took the foot stool apart, starting with the wooden pieces at the two shorter sides. I then took off all the staples holding the old fabric in place. Then I proceeded to paint it because it was badly damaged in the wood, and when that was done it was time for fastening the new fabric. I chose a woolen fabric because that's my favorite but you can use whatever you like. Since it is a foot stool it won't need to sustain much wear and tear so pretty much any fabric will do the job. I cut out a piece of my fabric a little bit bigger than the stool, measuring from where the old staples had been placed, and then stapled the new fabric on starting with the shorter ends. After I had stapled the two longer sides I folded in the corners and stapled them to the shorter ends where I had left a spot open. Then I fastened the wooden pieces at the short end. Job well done right? I'm really proud of this since it's my first attempt to do anything like this. Please let me know if you try it, I'm so excited to share my tips, and would really like to see the results if you use them!

18 kommentarer:

  1. Så fin en krakk:) Har en gammel krakk jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. Så takk for tips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen mange takk Carina :) Har du gjort noe med krakken din ennå?

      Slett
  2. Hola amiga querida !! que lindo tejido !!y linda fotografia.que tenga un buen inicio de semana
    besos

    SvarSlett
  3. Så fin den ble! :) Og takk for en hyggelig kommentar hos meg! Det ble retromøbel på meg ja! Et gigantisk skatoll på ca 200kg. haha. Vi hadde egentlig ikke plass - men jeg (les: spanjolene som kom og leverte det - 200kg klarte jeg ikke selv :P) klarte å skvise det inn på soverommet. Litt trangt. Men skatollet er perfekt - så veldig verdt d! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, jeg er veldig fornøyd med å ha gjort det og fått det til! :) Håper du har en fin adventssøndag! Lina

      Slett
  4. Vet du, det du skrev om at det blir lenge mellom mestringsopplevelsene er så sant. Og ja, det er vel faktisk mye av jobben som syk å finne oppgaver man kan klare og som kan gi et lite friskt pust av mestringsfølelse og selvtillit i en ellers litt grå hverdag!
    Det trengte jeg å bli minnet på i dag, Tusen takk!
    -nå tror jeg jammen at jeg skal gå å prøve meg på et av de småprosjektene jeg har tenkt på så lenge. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, og tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord hos meg. Jeg er pinlig sent ute med svaret, men bedre sent enn aldri eller noe sånt :p Håper du har en fin adventssøndag! Lina

      Slett
  5. Så fantastisk flott krakken ble! Kjekt med noen gode tips og råd til en senere anledning :)

    Smil fra Lite hi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk skal du ha, og selvfølgelig må man dele, det blir så mye lettere for de som kommer etter :) Håper du har en fin adventssøndag! Lina

      Slett
  6. Ble kjempefint, jo! Kan godt se hvorfor du er stolt av den! :)

    SvarSlett
  7. Så utrolig kul den ble!
    Digger fargen:)
    Du er flink og kreativ du:)

    Masse god bedring, hvis du fortsatt er syk.

    Og jaaaa, jeg gleder meg til jul, og kunne gjerne bare hoppet over hele November:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk Line og beklager at jeg er sent ute med svaret mitt, men nå er ventetida (nesten) over og vi kan glede oss over lys og pynt og straks er det jul!

      Slett
  8. Jeg blir så inspirert når jeg ser de innleggene dine :) Jeg må bli flinkere til å gjøre sånne ting selv! Første prosjekt er en barnestol som skal males og beises.
    Utrolig kul krakk forresten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk for det Ellinor, det er en super tilbakemelding å få, for det er jo akkurat det jeg ønsker å få til! Veldig hyggelig å se deg i går :)

      Slett
  9. Med en stadig mer forsvinnende bloggelyst forsvinner også kommentarlysten. Men jeg tenkte jeg måtte skrive en liten hilsen til deg allikevel. Leit du er syk, håper du blir bedre snart! Godt du i det minste kan pusle med noen småprosjekter. Som du skriver, mestringsfølelse er viktig.
    Likte godt innlegget ditt om det å kjøpe brukt, og ble veldig inspirert til å være mer kreativ rundt noe av det vi har. Brukte gjenstander er jo ikke mangelvare hos oss, men jeg kan nok bli flinkere til å se nye muligheter med de.
    Og så kom jeg på at jeg for lenge siden lovte deg å komme med oppskrift på laktosefri ostekake (min var faktisk helt melkefri). Nå har jeg altså ikke klart å huske hvordan jeg lagde den... Husker at bunnen ble laget med nøtter, som jeg bandt sammen med en blanding av sirup og solsikkeolje. "Ostemassen" mener jeg å huske var en blanding av soyamelk og soyayoghurt. Men om du bare trenger det laktosefritt kan du jo bruke laktosefri youghurt og laktosefri fløte i stedet. Ellers fulgte jeg oppskriften jeg beskrev her: http://iamturtledesign.blogspot.no/2012/03/den-aller-beste-ostekaken-jeg-har-smakt.html
    For andre gode tips til laktosefrie/melkefrie kaker, kan du sjekke denne bloggen http://www.friekaker.no/. Hun har blant annet noen melkefrie ostekake-oppskrifter. Har ikke forsøkt de, men alt annet jeg har forsøkt derfra har vært supergodt...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen mange takk! Og tusen takk for at du er inne her og leser selv om du ikke har lysten til å blogge selv. Og dersom den kommer tilbake så er vi jo her vi som leser inne hos deg. Blogginga skal jo være et overskuddsprosjekt, noe man gjør fordi man har lyst ;)

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...