fredag 31. oktober 2014

Ute av syne, ute av sinn DIY // Out of sight, out of mind


Jeg har jo forklart dere før hvordan det fungerer her i husholdningen når jeg får en idé. Noen ganger er jeg redd Lars syns det er mindre jobb å være på jobb enn å ha fri. Spesielt siden jeg er syk og har litt ekstra tid til å sitte å finne på ting vi kan gjøre når han har en ledig stund. Foreløpig virker han heldigvis fornøyd med tingenes tilstand, og det er jammen jeg også, for nå er det ikke lenger noen ledninger eller stygge bokser å se under tv'en vår! Siden jeg bor med en tv-tekniker har vi intet mindre enn fire bokser som kan brukes til å se på tv, og da teller jeg ikke med dvd-spilleren altså. Boksene er jo ikke nødvendigvis stygge i seg selv, men for en som er opptatt av rette linjer så blir det bare ikke estetisk når ingen av boksene er like. Dessuten sitter de jo fast i minst to ledninger hver alle sammen som ligger i en krøll, bare delvis skjult på baksida. Dette skjønner dere at har irritert meg, og jeg mistenker at jeg ikke er alene om det, så derfor vil jeg dele denne lure ideen med dere.

Dette trenger du
15x21 mm listverk
Høytalerstoff 
Snepperter (sånne som holder høytalerfronter på plass)
Trepluggsett (man trenger bare den lille proppen med pigg som følger med i settet, så hvis du har en fra før, bruk den!)
Bor som passer til piggproppen fra trepluggsettet og 10mm bor for å lage hull til sneppertene

Sånn gjør du
Lag en ramme som passer til tv-benken du har (vår er Bestå fra Ikea). Det gjør du ved å kappe til listverket i rett lengde og stifte bitene sammen. Borr hull i ramma og sett inn den lille proppen fra trepluggsettet. Hvor mange hull du må lage kommer an på størrelsen på ramma di. Legg ramma mot tv-benken og press litt så det blir merker etter proppen. Der det er merke skal du bore 10mm hull og sette inn den delen av snepperten som er hul. Ta ut proppen, bor 10mm hull og sett inn den delen av snepperten som ser ut som en pigg. Vi har to snepperter nede og tre oppe på ramma vår. Klipp ut høytalerstoff sånn at du har nok til å dekke hele fronten på ramma og litt til. Grunnen til at vi har brukt høytalerstoff er at det skal slippe gjennom signal til fjernkontrollene. Det kan være det fungerer med annet stoff også, men det vet jeg ikke. Høytalerstoff finnes også i hvitt, men vi valgte svart både fordi jeg syns det hjelper å ta litt av fokuset fra tv'en, og for å være sikker på at ikke alle boksene skulle vises gjennom. Stram stoffet og stift det fast langs baksida av rammekanten. Klipp vekk stoffet som dekker sneppertene og knepp ramma på plass.

Lina

English recap
Usually the TV is an area not shown on interior blogs, but today I'm so pleased with our TV area I just had to show it off. We've made a frame covered in fabric to hide all the boxes and wires that are hooked up to the TV. So much more esthetically pleasing than before! And real easy to, you just build a frame, stretch fabric around it and fasten with a stapler. Then you fasten the frame to your existing TV stand with the same principle as the fronts of speakers are fastened. Good luck!

4 kommentarer:

  1. Så smart! Tror jeg skal overtale mannen til å lage noe tilsvarende hos oss! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det ble skikkelig fint! Si i fra hvis dere trenger ytterligere tips og triks :)

      Slett
  2. Que buen y lindo lugar para alojar la TV que tengas un buen día

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...