fredag 10. oktober 2014

Tidsriktig gjenbruk

Bildet tok jeg under åpningen av Emmeselle sin nostalgiske plakatbutikk i Oslo tidligere i år.
Jeg er veldig nostalgisk av meg, og har alltid vært det. Nesten på grensa til melankolsk. Det er noe med tings historie som fanger oppmerksomheten min og som gjør dem interessante. For meg er ikke en stol bare en stol, nei for jeg tenker på alle som har sittet i den. Barna som dingla med beina fordi de ikke nådde ned til gulvet. Som senere ble store, voksne, kanskje til og med selv har fått barn som dingler med beina på nye stoler. Jeg tenker på alt det som norgesglassene har rommet. Alt fra syltetøy og mel til spiker og fiskesnører.  Og jeg tenker på hendene som har åpnet dem. Og hvor de har stått. Noen på kjøkkenbenken, andre i kjelleren, noen kanskje til og med i bua som det heter der hvor jeg har vokst opp. Eller i et naust. Min oldemor hadde en kommode av teak og hver gang jeg var på besøk fikk jeg hjelp til å løfte ut alle skuffene, plassere dem på gulvet rundt meg også så jeg på alt som lå i den. Virkelig en drøm for en liten jente. Tenk på alle skattene som har vært gjemt i kommoder rundt omkring! Denne nostalgien bærer jeg med meg i alle deler av livet mitt og tydeligst vises den kanskje i interiøret vårt. Tingene får liv gjennom min fantasi og tilfører noe eget som jeg ikke helt syns nye ting får til. Det er vel dette som kalles at ting med sjel.

Lørdag om en uke skal jeg få lov til å snakke om tidsriktig gjenbruk på et bloggtreff arrangert av Fabelaktig-Maia hos Alle Tiders Hjem, og arbeidet med å finne ut hva jeg skal si har utfordret meg til å tenke litt utenfor mitt nostalgiske forhold til gjenbruk. Ting må jo ikke være gamle for å kunne brukes om igjen. Så kjære lesere; hvordan gjenbruker dere?

Lina

English recap
Next week I've been asked to give a talk on how to decorate with used or vintage items and at the same time achieve an updated look. I love mixing styles from different eras and think it gives extra personality to a room, but I firmly believe the combination is crucial to avoid the room becoming a time capsule. What do you think? 

8 kommentarer:

  1. amiga querida ! se ve tu lavaplato de tu cocina!!espero que tengas un lindo fin de semana
    besos

    SvarSlett
  2. Oh this is not my kitchen it's from a local store actually. I just had to take the photo because I love the nostalgic feel of it. My grandmother had a kitchen just like this. Buen fin de semana! Besos de Lina :)

    SvarSlett
  3. Så spennende! Legg gjerne ut et innlegg om det du prater om her! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sent ute med svar, men jeg håper du har fått med deg innlegget :)

      Slett
  4. Å, sånn vask har min bestemor :)
    Må innrømme at jeg ikke er alt for flink på gjenbruk av møbler, har noen stoler fra jeg var liten, og en kiste etter mine besteforeldre. Har litt lyst å pusse de opp, men blir som regel med tanken.

    Hadde veldig lyst å være med på bloggtreffet i Ås, jeg bor jo i Ski.. men babyen er litt for liten enda. Men vi sees vel på Fabkos i november!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo noe med denne tida da. Men jeg liker det godt, andre bruker tid på ting jeg kanskje nedprioriterer litt, og det er jo sånn det er. Jeg skal på Fabkos, så da sees vi der :)

      Slett
  5. Jeg gjenbruker en del med ting jeg ikke vil kaste, som å male drikkeflasker i glass og gjøre dem om til vaser, eller kle metallbokser med papir for å bruke dem som potteskjuler eller blyantholder. Har nettopp kjøpt oss hus og planen er å gjenbruke masse. Jeg er nemlig også som deg og elsker gamle ting. I helgen måtte jeg klippe hull i tapeten på det som var det gamle kjøkkenet i småbruket til mamma, bare for å se om de hadde ideer til farger jeg kunne bruke i huset mitt, og når jeg har vært på visninger har jeg drømt om alle menneskene som har jobbet og slitt på gårdene eller leika i hagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres spennende ut! Jeg er veldig glad i å bruke ting om igjen, så det høres ut som du har et interiør etter mitt hjerte :)

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...