lørdag 24. august 2013

Pannekakefrokost









Dette er rett og slett den aller beste helgefrokosten jeg kan tenke meg! Siden kjæresten min jobber mye kveld og helg pleier vi å flytte litt rundt på kosedagene, sånn at det passer med timeplanen hans. Oppskriften fant vi for noen år tilbake på dagbladet, og den blir fortsatt flittig brukt her i huset.

Du trenger
225 g hvetemel
50 g sukker
0,5 ts salt
2,5 dl melk
2 stk egg
50 g usaltet smør
+
1 ss hvetemel
2 ts bakepulver

Sånn gjør du
Pisk melk, smeltet smør og egg sammen. Sikt melet og bland det med sukker og salt i en annen bolle. Så rører du væsken sammen med det tørre. Røra må så hvile minst 1 time. Vi pleier å lage røra kvelden i forveien og la den stå over natta. Om røra skal hvile mer enn 2 timer bør den stå i kjøleskap.

Før du skal steke pannekakene blandes resten av melet med bakepulveret, siktes og vendes inn i røra. Deretter steker du på litt over middels høy varme til de boblene på midten begynner å sprekke. Hvis ikke det bobler når undersiden er brunet er røra for tykk, og må tynnes ut med vann eller melk. Pannekaka trenger ca 1 minutt på andre siden, men pass på at de ikke blir tørre.

Hvis du steker til flere kan du holde pannekakene varme på rist i stekeovnen med lav varme. Jeg syns pannekakene smaker godt som de er, sammen med bær eller syltetøy. Sukker er sikkert også godt, eller sjokolade for de som ønsker det.

Vi har forresten prøvd å lage røra laktosefri for de som ikke tåler sånt og vår erfaring er at pannekakene blir like gode selv om vi bytter til laktosefri melk. Det gikk også greit å bytte til smør uten melk, men pannekakene ble ikke like luftige og litt mer fettete.

Ønsker dere en god søndagsfrokost uansett hva som står på menyen!

Lina (@omgdeterlina)

2 kommentarer:

  1. åh den så god ut :)
    jeg har lest mailen din, har bare hatt litt mye på tapeten i dag.

    sv: ang utfordringene mine, de stenger ikke før 1. okt - så du har masser av tid til å delta om du vil.

    Happy helg!
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Å så gøy! Da vil jeg jo delta, jeg trodde den var over etter denne uka. Så på insta at du var på båttur, håper ikke vinden ødela sveisen i dag ;)
      Klem og god helg!

      Slett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord til meg, jeg setter stor pris på alle som leser det jeg skriver. Jeg prøver å svare alle som kommenterer, men om du lurer på noe og ikke får svar, send meg en mail på omgdeterlina@gmail.com da er du sikret å få svar på spørsmålet ditt.

Klem fra Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...